osteopathie Home  |  Forum  |  Contact  |  Login

Osteopathie Enquête
Jouw stem geeft osteopathie een wettelijk kader

Zware benen

Alle lichaamsvloeistoffen zoals bloed, lymfe, … hebben een belangrijke functie in ons lichaam.
Bloed is belangrijk voor de zuurstoftransport en de levering van de nodige voedingsstoffen naar alle levende weefsels. Ook is het belangrijk voor de verwijdering van afvalstoffen en de handhaving van de lichaamstemperatuur.
Om dit alles mogelijk te maken moet het voortdurend kunnen circuleren. Het hart werkt als een pomp om het bloed door het lichaam te sturen. De bloedvaten bestaan uit 3 grote groepen, van elkaar verschillend in grootte en belangrijkheid: slagaders (arteriën), aders (venen) en haarvaten (capillairen).
Bloed stroomt niet in een constante snelheid. Dit hangt af van de hoeveelheid bloed die bepaald weefsels op dat moment nodig hebben. Bij hardlopen gaat er bijvoorbeeld meer bloed naar de beenspieren.
Zware benen zijn vaak het gevolg van een probleem van de circulatie van bloed of lymfe.
Verschillende oorzaken kunnen aan de basis liggen van zware benen.

OORZAKEN

Hoofdoorzaak van zware benen zijn doorbloedingstoornissen. Vooral spataders (varices) spelen hierin een belangrijke rol. Deze aandoening is meestal het gevolg van een chronische belemmering van de bloestroom in de aders. Deze belemmering wordt veroorzaakt door een toegenomen druk, ontstaan bijvoorbeeld door de zwangerschap of chronische vaatwandvernauwing. Andere factoren zoals weinig lichaamsbeweging of obesitas (zwaarlijvigheid) kunnen ook een enorme invloed uitoefenen op de bloeddoorstroming. Overigens zijn er heel wat mensen die erfelijke aanleg hebben in de ontwikkeling van spataders.
Door deze verhoogde druk vervormen of knappen de kleine kleppen in de aders. Deze kleppen werken als terugslagklep en moeten voorkomen dat het bloed door de zwaartekracht in uw benen zakt, terwijl het naar het hart wordt teruggepompt. Als het bloed in de beenaders blijft staan, treden er vervormingen op welke uiterlijk zichtbaar zijn als knobbels of opgezette aders.

Symptomen:

° Zwellingen langs de aders met blauw/paarse verkleuring
° Pijnlijke, dikke enkels
° Vermoeidheid bij het lopen, zwaar gevoel in de benen
° De klachten nemen af als men de benen naar boven legt
° Als de huid dun wordt of beschadigt raakt, kan de huid rond de enkels gaan zweren
° Soms klagen de patiënten van trillingen in de benen en kan men de benen soms niet goed stilhouden (restless legs) of heeft men het gevoel dat er iets in de benen kruipt
° Spataders kunnen ook aanleiding geven tot eczeem van de overliggende huid
° In ernstige gevallen kunnen spataders aanleiding geven tot open beenwonden, meestal aan de binnenzijde van het onderbeen. Zwaar gevoel in de benen kan ook te maken hebben met een opstapeling van lymfatisch vocht.
Lymfatisch oedeem is een abnormale ophoping van eiwitten en vocht in het lichaamsweefsel. Dit is het gevolg van een verstoord evenwicht tussen aan- en afvoer van vocht. Lymfatisch oedeem ontstaat vaak geleidelijk en kan een chronisch karkater krijgen.
Lymfoedeem (of lymfatische opzwelling) kan aangeboren zijn (primair lymfoedeem) of verworven als gevolg van een andere aandoening (secundair lymfoedeem). Secundair lymfoedeem komt in heel wat gevallen voor, als gevolg van gynaecologische ingrepen. Patiënten die na een operatie radiotherapie of chemotherapie ondergaan, hebben een grotere kans op het ontwikkelen van lymfoedeem.

KLASSIEKE AANPAK

De klassiek aanpak zal zich voornamelijk toeleggen op symptoombestrijding via operatieve ingrepen. Verschillende vormen van therapie zijn mogelijk.
° Compressie-therapie. De té grote druk in de aders, kan worden opgevangen door het uivoeren van uitwendige druk, door middel van een elastisch verband of steunkousen.
° Sclerotherapie. Hierbij wordt er een stof in de aders gespoten die de bloedvatwand doet verkleven, waardoor de ader verandert in een strengetje. Hierdoor kan er dus geen bloed meer doorstromen waardoor andere aders deze functie moeten overnemen.
° Laser. Oppervlakkige spataders kunnen met een laser behandeld worden. Deze ingreep kan uitgevoerd worden onder lokale verdoving en laat slechts minimale littekens na.
° De heelkundige behandeling heeft als doel de aangetaste aders te verwijderen en ervoor te zorgen dat het bloed niet meer kan terugvloeien in de oppervlakkige aders van het been en zo overdruk kan veroorzaken. De kleine adertjes kunnen via een klein sneetje worden verwijderd met haakjes (Muller-haakjes). Het terugvloeien wordt verhinderd via een sneetje in de lis en soms in de kniekuil. Vaak wordt deze heelkundige techniek gecombineerd met de sclerotherapie.
° Andere procedures met laser zijn ook mogelijk.

OSTEOPATHISCHE AANPAK

Een osteopathische aanpak is aangewezen wanneer er geen structurele letsels aanwezig zijn.
Osteopathie is geen ‘alternatieve geneeskunde’ in de zin van ‘vervangend’. Het is een functionele geneeskunde die andere geneeswijzen aanvult, dus complementair is. Als de structuren intact zijn maar de klachten blijven aanwezig dan kan er een probleem zijn met de ‘functie’ van de structuren. Het gaat hier over de mobiliteit van gewrichten, de doorbloeding, overprikkelde zenuwbanen, gespannen spieren, enz. Osteopathie helpt bij het herstellen van de functie van deze verschillende structuren.
Om verder goed te begrijpen hoe osteopathie werkt, kunnen we ons even richten naar de principes.
Deze zijn gebaseerd op de toegepaste kennis van anatomie, fsyiologie en pathologie.
° Beweging! Alles in het lichaam is in beweging. Bij verstoring ervan kunnen klachten optreden.
° Het lichaam functioneert als een eenheid... Er wordt rekening gehouden met oorzaak-gevolg ketens waardoor niet enkel de klachtenregio wordt behandeld maar ook ander regio’s die mee verantwoordelijk zijn voor de klacht (bijvoorbeeld: een voetprobleem kan een rugprobleem veroorzaken door gecompenseerd gebruik van de rug om de voet te ontlasten).
° De structuur en de functie zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Als de structuur een probleem vertoont, dan zal de functie, de beweging, ook moeilijkheden ondervinden. Omgekeerd als men lang met functiestoornissen blijft rondlopen (en bijvoorbeeld gewrichten verkeerd gebruikt) zal de structuur (van deze gewrichten) daaronder lijden.
° Het lichaam beschikt over zelfregulerende mechanismen maw het heeft een zelfgenezende kracht.
° De arterial rule of de regel van de doorbloeding is een belangrijk principe. Bij slechte doorbloeding worden weinig nieuwe voedingsstoffen aangevoerd en de afvalstoffen worden slecht afgevoerd. Zo kan een gekwetste regio net goed herstellen. Er wordt gesproken van een verstoorde vitaliteit of trofiek in een regio.

De osteopathische aanpak is dus holistich (alles als één geheel zien) en causaal (oorzakelijk).
Het onderzoek en de behandeling zullen dus niet enkel bestaan uit het controleren van de benen.
Er worden tal van structuren en systemen onderzocht die belangrijk zijn voor de afvoer van de circulatie.
Deze structuren worden functioneel nagekeken op mobiliteit:

° de borstkast met de organen (functioneel – mobiliteit)
° middenrif
° lever (functioneel – mobiliteit)
° het ganse orgaanpakket (functioneel – mobiliteit)
° de wervelzuil, meer specifiek de hoge borstwervels, lage borstwervels en hoge lendenwervels

De behandeling van zware benen is uiteraard uniek voor elke patiënt. De behandeling zal erin bestaan de functie van bepaalde systemen terug te herstellen. De arterial rule is hierin van groot belang.
Door manipulaties, mobilisaties en rek technieken op de verschillende systemen, zal de osteopaat een betere doorstroming en voornamelijk een betere afvoer willen verkrijgen.
De borstkast wordt in totaliteit geëvalueerd op beweeglijkheid. Het middenrif en de leverregio worden ook nagekeken. Deze structuren zijn uiterst belangrijk voor de veneuze circulatie. Het ganse weke delen pakket - orgaanpakket wordt nagekeken op mobiliteit. Zo kunnen bewegingsverliezen (post-operatief of functioneel) van bepaalde weke delen de doorstroming ook belemmeren. Deze worden via zachte rek technieken terug genormaliseerd.
Ook de wervelzuil speelt een belangrijke rol in de behandeling van zware benen. De doorstroming wordt neurologisch gereguleerd vanuit de wervelzuil met zijn relaties met het centrale zenuwstelsel.
Bepaalde gebieden van de wervelzuil zijn van groot belang en zullen met de juiste technieken worden behandeld. Vooral de zone ter hoogte van de overgang borstwervels en lendenwervels zijn belangrijk voor de regio van de benen.
Osteopathie is zoals eerder vermeld een aanvulling op de klassieke aanpak. In bepaalde gevallen, is het uiteraard belangrijk dat er steunkousen worden gedragen. Indien er sprake is van structurele problematiek, kan het in bepaalde gevallen noodzakelijk zijn dat een operatie wordt uitgevoerd.
Tijdens de behandeling zal uw osteopaat uitleggen welke technieken er worden toegepast. Op het einde van de behandeling worden vaak adviezen gegeven, indien nodig, die het effect van de behandeling kunnen ondersteunen.

webdesign artMania nederlandsfrançaisenglish